Dag 18 : 25 juli San Fransisco

26 juli 2013 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Dag 18: Donderdag 25 juli

Wauw, wat een mooie dag om deze mooie vakantie af te sluiten.We wisten wat we deze ochtend gingen doen, namelijk naar alcatraz.Iedereen (hoop ik) weet wat het is, maar als je daar zo staat komt het vreemd genoeg heel anders over dan als je het op tv ziet.Je beleeft echt hoe die mensen geleefd hebben (eigen schuld hoor), maar dat was zeker geen pretje. We waren tegen 8 uur vanuit ons hotel weg gegaan naar de bus. We wisten niet precies hoe we moesten gaan, dus we waren dus ook te vroeg met uitstappen van de bus. We waren te laat met er achter komen en moesten dus ook echt weer 1,5 mile lopen.... We waren net optijd. We moesten om half 9 bij de haven zijn en waren precies op die tijd bij het loket. Gelukkig hadden wij van te voren geboekt want er stond een bordje met, de volgende vrije ronde is pas op:

15 augustus....
Puuh. De vrouw streepte onze namen af (we stonden bovenaan het lijstje,zo vroeg hebben we geboekt) en gingen op de boot zitten. Na 15 min varen waren we bij Alcatraz... Wat indrukwekkend zeg. We gingen eerst de berg op, dat moet anders kun je er niet komen. We zijn meteen naar de audioguide gegaan en hebben deze gevolgd. Gelukkig hebben ze Nederlands en daardoor konden we het makkelijk vinden.Je krijgt uitleg over de gevangenis, over de eerste ontsnappingspoging en natuurlijk ook de echte ontsnapping. Das pas krijg je door hoe dat allemaal gedaan is. Na een 1,5 uur aandachtig te hebben geluisterd zijn we weer op de boot gegaan. We hadden geluk en konden direct de boot mee terug nemen.Bij aankomst zijn we fishermannswarf opgelopen, met natuurlijk de zeeleeuwen op pier 39(dacht ik). wij wouden graag nog fietsen huren en richting de golden gate bridge fietsen. En dat hebben we dus ook gedaan de rest van de dag. We hebben fietsen gehuurd en zijn richting de bridge gereden. Het was erg winderig en zeer bewolkt. Volgens mij dat hier ook standaard. Maar de brug geklommen, woow wat is dat ding nog hoog als je met de fiets dat ding moet beklimmen, maar tis ons gelukt. Na een tijdje hier rond gehangen te hebben zijn we verder gefietst, dit was leuk, want het ging bergafwaarts. Evelien wou eigenlijk naar old mill park. Maar dit was weer bergopwaarts en hebben dit dus maar niet gedaan. We hebben al zoveel bergen beklommen deze vakantie en zijn daarom verder gefietst naar uit eindelijk Tiburon. Vanuit daar gaat de ferry, alleen deze kan maar 25 fietsen meenemen en gaat maar 1x in het uur. We kwamen net te laat voor de boot van 4 uur. Dus wachten op de boot van 5. Sommige mensen liepen weg, dus wij stiekem naar voren schuiven want we waren namelijk niet de eerste. We kwamen met een aantal nederlanders aan de praat dus zo konden we mooi doorschuiven naar voren. Na een uur in de zon te hebben gestaan(hele vakantie netjes goed zonnebrand gesmeerd, en je raadt het al... Vandaag niet), waren we een beetje verband op de boot, want we mochten de boot op. De rij achter ons was trouwens al vrij lang geworden en de bootbediende dacht niet, oo ik doe er nog een paar maar nee echt 25 fietsen konden mee. Er moesten dus nog heel veel mensen wachten op hun volgende boot. Deze kwam pas tegen 7 uur ipv 6 uur. Daarna was er nog 1 boot om 8 uur. Miste je deze dan kon je weer alles terug fietsen. Het is alleen wel 30 km wat we gefietst hebben, bultje op, bultje af. Ikmhad de taxi gebeld... Pff ik was kapot.Maar zo rood als een garnaal aangekomen te zijn in san fransisco hebben we de fietsen terug gebracht en hebben de overoverovervolle bus gepakt naar union square( de plek met de cheesecakfactory) en hebben daar, heel verrassend, bij the cheesecakefctory gegeten. Dit keer maar gekozen voor de american burger. Puuuh wat was die lekker zeg. Evelien had een lekkere kipsalade. Dit hadden we beide echt wel verdiend na zo'n leuke dag. Het is trouwens heel apart, we hadden voor de golden gate bridge wolken en kou. We waren de brug over en hadden een stralende zon en geen wolkje aan de hemel. Er staan trouwens prachtige huizen aan de andere kant van het meer. Je kijkt over het meer richting san fransisco en je betaalt maar een 6 miljoen dollar (volgens de vrouw die we sproken). Een koopje, dus pa... Ik zoek nog een vakantiehuisje!!Nou we zijn beide kapot en morgen de lange terug reis.

Morgen zal ik een samenvatting maken vsn de hele reis...

Alvast bedankt voor het meelezen en te reageren. Zoals hier in amerika vragen ze niet om tips maar er wordt wel van uit gegaan. Ik bedoel er niks mee hoor (a) we hebben nog een duur spaarjaar te gaan.... :-) :-)