Dag 15: 22 juli Mammoth Lakes naar Yosemite

24 juli 2013 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Dag 15: maandag 22 juli.

Ik begin een beetje in de knoop te raken met de dagen, we leven hier dag voor dag. Vakantie is echt prachtig, maar straks gewoon weer normaal leven is ook weer fijn. Aangezien je elke dag op pad bent en elke dag wat anders ziet wordt je gewoon moe en lui. Niks te nadele van de vakantie want die is echt super.Vandaag ook weer.

Sierra Nevada LodgePoolen @ Sierra Nevada Lodge
We zijn tegen 8 uur weg gereden vanuit mammoth lakes, echt een ski dorpje en het hotel is daarom ook echt daar op ingericht. Allemaal hout aan de zijkant van de gangen (onbewerkt, dus als je je hand er op houd en schuift heb je een heleboel splinters in je hand) maar dat maakthet wel gezellig. Tot nu toe eennvan de leuke hotels die we gezien hebben(mijn mening dan)Maar we waren dus op pad. Eerst naar de supermarkt,althans dat dachten we. We konden veel drinken, chips en zoete dingen kopen maar de spullen die we nodig hadden niet. Zoals brood en beleg...... Ik weet niet wat het voor winkel was maar wel een vreemde. Dus dan maar van die ontbijtkoekidee gekocht en onderweg opgesmikkeld( zoals papa altijd mooi kan zeggen).

We gaan vandaag over de tioga road naar Yosemite park, een van de parken waar ik naar uit keek. De tioga road is van half november tot half mei en soms wel juni gesloten ivm sneeuw. Gelukkig hebben wij daar geen last van. Wel van de automaat in de auto. De weg gaat in het begin redelijk steil omhoog en aangezien de auto 4 versnellingen heeft......(oud, kuch) weet hij niet goed welke versnellng die moet hebben aangezien de auto ook bijna geen vermogen heeft. Oke.. Ik vergelijk het met mijn mooie gele bolide, maar zelfs eveliens auto zou dit nog makkelijk aankunnen (peugeot he ;)) dus bak schakeld dus elke keer van de 2 naar de 3 en andersom. Heeel irritant... Ik zet hem dan in de 2 vast maar dan maakt hij weer te veel toeren, zet ik hem in de 3 kan hij het weer niet aan. Heel vervelend.

Wat een schitterende weg is deze weg. Allemaal kleine beekjes langs de weg, heel veel meertjes, heeel veel bochtjes. Een nadeel, je kunt dus niet zo hard rijden... Maaaar dat geeft niet (zie auto opmerking) want je bekijkt het nu zoveel beter. De weg is ong. 50 mile lang en je rijdt er dus een ander half uur over excl pauzes. Aangezien we vandaag een paar dingen willen doen zijn we niet heel veel gestopt. Wel hebben we nog een trail gedaan van ongeveer een kilometer. We liepen naar een plek waar het water naar boven borrelt. 'Soda Springs'

Mooi meertje zonder ons..@Yosemite National ParkWatch for rocks! @Yosemite National ParkNog een beest! @Yosemite National ParkYosemite National Park

Een unieke plek want dat gebeurt niet veel en ze kunnen ook niet zeggen waarom dit gebeurt.Na dit gezien te hebben zijn we verder gereden over de tioga road naar Yosemite Village. Dit is DE plek voor Yosemite. We gingen eerst naar de visitor centre. We moesten de auto parkeren en met een shuttle bus er heen. We hadden een aantal vragen over morgen, wat het weer zou zijn en of er nog een Yosemite bord was, dit zie je bij elk park( ik zei ook netjes dat het een beetje een stomme  vraag was, maar hij begreep dat het om de foto ging en zei later. Stiekem is het een domme vraag maar ik snap je hoor... ) maar hij wees een paar plekken aan, dus maar ff zoeken morgen. We moesten voor morgen(dinsdag) nog kaartjes hebben voor de bus naar glacier point. Deze hebben we ook gelijk gehaald en de man achter de balie probeerde Jeroen uit te spreken, maar dit ging weer op zijn engels, erg grappig dus. Na deze bemachtigd te hebben zijn we nog even de store ingegaan voor broodjes voor dt moment en voor dinsdag ochtend. Een broodje kaas met ham... 7 dollar!! Ongelofelijk, maar wie honger/trek heeft betaalt dat dan wel weer..Met een t-shirt, broodjes en een jus de orange rijker, de portemonnee wat armer, zijn we naar de auto gelopen.

We hebben de brommobiel weer aangetrapt en zijn naar mariagrove gereden. Dit is een bos met van die hele dikke bomen, en waar je doorheen kan lopen omdat er gaten in zijn gemaakt. De Giant Sequoia's. Sommige zijn al duizenden jaren oud. Deze bomen zijn ook de grootste van de wereld. Erg mooi om te zien. We hebben daar een rond tour gemaakt met een karretje om alles te kunnen zien. We willen graag onze benen bewaren voor morgen en ik(Jeroen) heb al paar dagen erg last van de knie.. Dus kan en wil niet te veel lopen.

Jeroen aan klooien met geluidssetje :) @ Mariposa Grove, Yosemite National ParkBreed die sequoia's@ Mariposa Grove, Yosemite National ParkMariposa Grove, Yosemite National ParkGrizzly Giant, maar 2700 jaar oud @Mariposa Grove, Yosemite National Park

Na hier een uur rond gereden hebben zijn we toch uitgestapt omdat we nog maar 1 km hoeven te lopen en daardoor meer tijd hadden om de bomen te zien. Dit was geen probleem. Ons geluidsbakkie ingeleverd, want tijdens de rondtrip hoorde we alles via een bandje over de bomen. Erg interessant. Maar terug te komen op het lopen, we liepen dan langs de dikste boom ( the grizly giant) en de boom waar je doorheen kon lopen( Tunnel tree) en waren op dat moment een van de weinige. Dus iets meer tijd voor de foto.

Mariposa Grove, Yosemite National ParkIk heb onder een levende boom door gelopen! Weird! @Mariposa Grove, Yosemite National ParkEven wat vergelijkingsmateriaal @Mariposa Grove, Yosemite National Park

Na terug te gaan naar de auto mochten we weer in de bus plaatsnemen, aangezien de parkeerplaats vol was moesten we de auto ergens anders parkeren. In tussentijd hebben eef en ik Carcassonne gedaan op de ipad(die zit altijd in de fototas op mijn rug) en ik heb glansrijk gewonnen... Na de bustrip zijn we de auto weer ingestapt  met een ijsje in onze maag(de 3e pas van de vakantie, maar ook in 2 dagen :-)) op naar het hotel want ee uurtje rijden was. Eenmaal aangekomen bij het hotel, ingecheckt, kamer bekeken en we zijn de plomp van het zwembad ingedoken. Dit was een buitenbad maar wel lekker op temperatuur. Eef beetje beduusd want er was geen bubbelbad... Na een 15 min afgekoeld te zijn, zijn we er uitgegaan en even rond gekeken bleek er toch nog een binnenbad te zijn MET bubbelbad... Eef was helemaal in der nopjes. Daar nog een 15 min gezeten en op naar de kamer om klaar te maken voor het eten. Lekker hamburgertje en Evelien een kipwrap opgepeuzeld te hebben zijn w naar de kamer gegaan. Helaas zonder wifi.. Want die was kapot.Straks lekker slapen want morgen een lange wandeling voor de boeg, de panoramatrail van 8,8 km! ZIN IN!

Nog even paar leuke feitjes die ik (Evelien) onthouden heb en leuk vind om met jullie te delen. Een sequoia boom is pas volwassen met 800 jaar.. En we zagen een boompje van nog geen 1,5 meter en die was al 25 jaar oud.

Een 25jarige sequoia @Mariposa Grove, Yosemite National Park

Bizar, de levensspanne is moeilijk te bevatten. Ook erg bijzonder vond ik dat de bomen bijna vuurbestendig zijn. Waarom dat is een te ingewikkeld verhaal wat ik in het engels niet zo rap kon volgen, maar je kon het ook heel goed zien aan de bomen. Aangezien de bomen zo lang mee gaan hebben ze al menig bosbrandje meegemaakt. De onderkant is dan wat zwart of soms hebben ze helemaal een gat in het midden, maar ze leven gewoon door. Daarom kan die boom waar een tunnel doorheen is gemaakt ook gewoon door leven. De bomen kunnen leven zonder de kern van de boom, had iets te maken met de schors, de wortels en zolang de boom maar rechtop bleef staan. Ook gaan de wortels van de boom helemaal niet diep, wat je we verwachten zou.. Ze gaan maar paar meter diep, ze gaan meer de zijkant op zodat ze aan de oppervlakte nog water kunnen opvangen. Ze konden wel 45 meter breed gaan zeg maar. Dan nog wat leuke weetjes die op het wist-u-dat-bordje stonden in het museumpje onderweg..- a single sequoia may contain as much wood as an entire acre of Pacific Northwest forest.- in relative size, one seed is to a mature tree waht that same tree is to the entire earth.- the largest living sequoia weights as much as 460 female elephants( waarom dat vrouwelijke er nou bij moest staan. Tss)En de laatste:- the roots of a  mature sequoia suck up to 1000 gallons of water every day during the growing season.Zo dat was het.. Hopelijk vonden jullie het net zo interessant :)

1. Sarien:
    26 juli 2013
    Wat een verhalen toch!!! Puuh!! Wel heel leuk om te lezen! Alleen vergeet zo alles weer (alleen dat stukje over heet hout.. haha dat is jullie zeker overkomen met allemaal splinters? Haha)! Tot snel!!! Xxxx