Dag 16 - 23 juli - Yosemite

24 juli 2013 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Dag 16: dinsdag 23 juli          Yosemite National Park

Aangezien het door alle bochtjes en eenrichtingsverkeer in park zelf lastig was om in te schatten  hoe vroeg we vanaf hotel moesten vertrekken( en wij gewoon allebei graag op tijd zijn) waren we een beetje vroeg. Een uur. Hihi. Nou ja konden we rustig nog even auto parkeren en nog even een routekaartje kopen van de Panorama-trail die we zullen gaan lopen.
fotofotofoto
Als om 10 uur de bus vertrekt hebben we een goed plaatsje veroverd, Jeroen oppert dat er toch geen invalide-mensen in de rij stonden dus wij konden mooi op de ruime beenplekzitplaatsen!Ik weet niet hoe dat zit hier in Amerika, of dat alleen geldt voor buschauffeurs in nationale parken of algemeen, maar ik vind ze bijna altijd hilarisch.Deze meneer deed het al zo'n 35 jaar dus hij wist uiteraard inmiddels wel welke grapjes wel goed vallen en welke niet..maar hij klonk niet gemaakt ofzo. En hij was erg grappig. ' hi, i'm ...( ben naam vergeten) or i'll listen to hé busdriver' of over de ventilatiestand in de bus; i've got two stands, freezing cold or bloody hot... I'm making the choice for freezing cold. If you're too cold you could come say it to me. I'm not saying i'll do something about that. Probably not, but you can say it.Hihi. ( ik zat echt hardop te gniffelen)En hij had daarna ook nog een prachtig sarcastisch serenade over campers die niet kunnen rijden, maar die heb ik helaas niet geheel onthouden.. Naast alle grappen had hij trouwens ook een heel interessant verhaal over het park, waar hij duidelijk erg veel van wist. Dus het uurtje in de bus was zo voorbij.

Boven aangekomen bij glacier point beginnen we dan aan onze wandeling: 8 mijl, oftewel 11,3 km...pffff... Vooral als we bovenaan bij uitzichtpunt staan en de waterval zien waar we langs gaan lopen hebben we echt zoiets van; wat?!zo ver?!Maar we beginnen vol goede moed... Nou ga ik jullie niet vermoeien met een minuut tot minuut verslag over de wandeling. Niet echt interessant en nog belangrijker, daar heb ik geen zin in ;)

Het was een prachtige wandeling met vooral in laatste gedeelte hele mooie watervallen en mooie uitzichten. Maar aan het eind ook heel zwaar met flinke dalingen die onze knieën goed heeft aangepakt. We waren erg blij toen het einde in zicht was en we in de shuttlebus konden ploffen.( die ons naar auto zou brengen) Dit keer was helaas ook alleen de freezing cold stand aan in de bus..stomme airco's, waarom werken die niet in halve stand?!Weer terug bij het hotel heel vlug de badkleding aan en dan de laatste vermoeide stappen naar ...het bubbelbad! Ahhhh.... Heeerrrlijk!We hebben vandaag dus wel 11,3 km gewandeld.

fotofotofoto

We begonnen de wandeling om 12 uur en we kwamen bij bushalte aan om half 6. Onderweg zijn we stuk of 3 keer een kwartiertje gestopt. Het was echt pittig stukje wandelen! Maar we hebben prachtig zicht gehad op de half Dome, Vernal fall, Nevada fall en Illilouette Fall. De watervallen waren echt prachtig, ondanks dat ze door de matige sneeuwval deze winter( 25% van wat normaal valt) een stuk kleiner waren. Een goede afsluiter van de nationale parken. Die hebben we nu namelijk gehad! Morgen op naar San Francisco... Ben erg benieuwd wat we daarvan gaan vinden. Heb eigenlijk niet al te hoge verwachtingen, maar dat komt ook wel doordat de meeste van onze voorbereiding in de nationale parken zat.We zullen zien..

fotofotoYosemite national park!